Mawar Berduri








Credit photo

Wanita.

Aku sering tertanya-tanya, menjadi wanita ini sebenarnya suatu rahmah atau ujian?

Ada satu hadis yang cukup untuk menakutkan ku setiap masa;

“Aku melihat ke dalam syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.” [Hadis Riwayat Al- Bukhari dan Muslim]

Hadis ini benar-benar membuatkanku sering tertanya-tanya. Mengapa wanita itu ramainya di neraka?

Namun, aku juga tidak pernah lupa akan hadis ini yang terkadang cukup menyejukkan hati;
Daripada Ummu Salamah, isteri Nabi SAW, katanya (di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”
Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin” [Hadis Riwayat at-Tabrani]

Lalu bagaimana sebenarnya? Hadis sebelum itu kelihatan seperti contradict dengan hadis yang selepasnya. Mengapa kelihatannya menjadi wanita itu seperti suatu rahmah tapi pada masa yang sama, kelihatan seperti suatu ujian?

Aku mahu menjadi wanita solehah. Aku sangat mengimpikan untuk menjadi wanita mulia di sisi Allah yang dirahmati dengan syurga. Tapi bagaimana?

Soalan-soalan di atas mendorong diriku untuk membanyakkan pembacaan tentang ciri-ciri seorang wanita dambaan syurga. Melalui penerokaan itu, aku sering terbaca tentang betapa wanita ini perlu sangat dijaga rapi dan betapa pentingnya menjadi wanita terpelihara sehinggakan mereka tidak boleh keluar berdakwah, perlu duduk diam di rumah dan tidak boleh mengenakan pakaian selain yang berwarna hitam.

Benarkah begitu? Jiwaku membentak. Aku cemburu melihat kaum lelaki yang punya lebih banyak ruang amal dan lebih bebas bergerak di bumi Allah. Hati kecilku selalu bertanya bagaimana mungkin aku mampu menjadi wanita hebat, wanita luar biasa yang mampu menyumbang pada ummah sekiranya pergerakanku terbatas? Medanku sedikit?

Lalu ku terdengar kata-kata agamawan yang berbunyi “Jadi wanita ni senang. Duduk je rumah, layan suami, didik anak-anak. Cukup puasa, cantik solat, pilihlah mana-mana pintu syurga yang dia nak masuk”.

Ah, aku tidak puas hati. Takkan semurah itu dan semudah itu memiliki syurga? Kasihan kaum lelaki yang perlu bertungkus lumus mengejar syurga sedang perempuan begitu mudah memilikinya. Tapi… Bagaimana jika aku ini bukanlah dalam golongan mereka yang direzekikan untuk bersuami? Bagaimana sekiranya aku ini ditakdirkan Allah tidak berjodoh di dunia?

Jadi bagaimana dengan Maryam a.s? Tidak solehahkah ibunda Maryam? Maryam tidak punya suami. Jadi bagaimana ia mampu menjadi isteri solehah? Bagaimana ia boleh menjadi wanita hebat disisi Allah dan mahu memilih mana-mana pintu syurga jika dia tidak punya suami untuk beramal?

Aku punya keluarga terdekat yang belum Allah rezekikan untuk melahirkan anak. Aku punya keluarga yang ibunya solehah sekali, tapi anaknya masih belum diberi taufik oleh Allah. Bagaimana dengan mereka? Adakah kerana mereka tidak dapat mendidik anak-anak menjadi soleh/ solehah, maka mereka itu tidak solehah? Tidak mulia disisi Allah? Tidak pantas mendapatkan syurga? Tak mungkin Tuhanku berlaku tidak adil kepada hamba-hambaNya..

Pasti ada yang berkata, jika tidak punya suami untuk berbakti, serve your parents. Jadilah anak solehah. Lalu, bagaimana dengan mereka yang yatim piatu? Tidak dapat berbakti kepada kedua orang tua mereka? Tidak solehahkah mereka?

Aku pernah terbaca satu status di Facebook;

“Wanita itu tidak wajib berdakwah selagi mana ada lelaki di muka bumi ini.” Benarkah? Jadi wanita tidak perlu menjadi khalifah? Lemah sangatkah wanita ini sehingga ia tidak layak menjadi khalifah?
Kalaulah benar begitu, mengapa Rasulullah mengambil baiah Nusaybah binti Kaab semasa Baiah Aqabah kedua? Mengapa Rasulullah melihat Nusaybah berperang di kiri dan kanan Rasulullah ketika di medan Uhud?

Mengapa Rasulullah mendoakan Nusaybah menjadi penemannya di syurga saat baginda melihat Nusaybah terluka di medan Uhud? Mengapa Rasulullah tidak memerintahkan Nusaybah pulang ke rumah saat itu juga? Mengapa Abu Bakar dan Saidina Umar tidak melarang Nusaybah menyertai perang Yamamah?

Dalam kecelaruan, ku kembalikan segalanya pada Allah.. Hanya Dia mampu menjawab segala yang bermain di fikiran dan hatiku.

Maha suci Allah, pada suatu hari, mataku terhenti pada ayat 32 surah al-Ahzab. Mata terasa hangat dek terharu kerana Allah seolah-olah menjawab pertanyaan demi pertanyaanku..
“Wahai isteri-isteri Nabi! Kamu tidak seperti perempuan-perempuan yang lain jika kamu bertakwa.” (33: 32)

Dengarlah kata-kata penciptamu hai wanita, kau itu tidak sama seperti wanita lain, kau boleh menjadi wanita luar biasa. Dengan satu syarat;

Ittaqullah.

Dengan bertaqwa kepada Allah.

Pada hari ini, kita melihat masyarakat meletakkan nilai wanita itu pada kecantikan. Majalah, rancangan realiti mahupun kawan-kawan kita sendiri, sering mengangkat wanita yang mempunyai kecantikan hinggakan semua orang berlumba-lumba untuk mengejar kecantikan demi mendapatkan pengiktirafan manusia. Produk-produk kecantikan tumbuh bak cendawan kerana ia mendapat permintaan tinggi. Cukup untuk menunjukkan betapa wanita zaman ini sibuk ingin mencantikkan diri.

Di sudut lain pula, muncul golongan yang memperjuangkan kebijaksanaan melebihi kecantikan. Mereka ini kononnya memperjuangkan bahawa menjadi wanita bijak itu lebih utama dari menjadi seorang wanita cantik.

Di laman facebook pula, kita melihat perbahasan-perbahasan tentang suri rumah versus wanita berkerjaya. Ada pula yang mengatakan wanita itu mahalnya dia pada kebolehannya memasak dan mengurus rumah. Manusia berlumba-lumba meletakkan nilai pada wanita sehinggakan wujudnya label ‘tak laku’ apabila seseorang wanita itu masih belum mendirikan rumah tangga.

Wanita, maha suci Tuhanmu yang meletakkan nilai dirimu pada nilaian taqwa. Pada sesuatu yang abstrak, yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar yang tidak boleh dipersoalkan orang lain.
Dengan pakaian taqwa ini duhai wanita, jadilah engkau apapun—pelajar, anak, isteri, wanita berkerjaya, suri rumah, wanita berkahwin, wanita bujang—engkau tetap mulia di sisi Allah. 

Dengan taqwa hai wanita, dalam sembunyi mahupun di tengah ramai, engkau tetap tinggi di sisi Allah. Jika engkau wanita bertaqwa, engkau akan menjadi tulang belakang ummah yang kuat dan kukuh. Jika sebaliknya, engkau hanyalah tiang kayu yang rapuh, yang merosak, membinasakan dan meruntuhkan ummah.

Oleh itu hai wanita, tinggikan taqwamu. Kerana di situ letaknya nilaimu. Janganlah kau kejar melainkan apa yang ada di sisi Allah kerana apa yang ada padaNya itulah, sebaik-baik tempat kembali.

“Sesungguhnya lelaki dan perempuan muslim, lelaki dan perempuan mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut nama Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan pahala yang besar.” [Al-Ahzab: 35]

“Apa yang ada di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.” [An-Nahl: 96]

Nurul Izyana
Aktivis IKRAM Siswa UTM


Comments